در مورد بازاریابی داده محور چه می‌دانید؟

بازاریابی

در عصر حاضر، هیچ بهانه‌ای برای عدم شناخت مشتری وجود ندارد. امروزه ابزارهای متنوعی وجود دارد که بازاریابان را قادر می‌سازد طیف وسیعی از داده‌ها را در کمپین‌های بازاریابی خود به دست آورند.

روزهای تبلیغات و بازاریابی غیر هدفمند دیگر گذشته است. اگرچه عصر دیجیتال دسترسی گسترده‌تری به همراه داشته است، اما دقت هدف‌گیری را بیشتر کرده است. برای توسعه مؤثرترین استراتژی‌های بازاریابی، بازاریابان باید به داده‌ها و اطلاعاتی دقیق تکیه ‌کنند تا بتوانند نقشه‌هایی مقیاس‌پذیر و سودآور طراحی کنند.

به همین دلیل، استراتژی بازاریابی داده‌محور در سال‌های گذشته توجه زیادی را به خود جلب کرده است. زیرا به بازاریابان اجازه می‌دهد کمپین‌های تبلیغاتی بهتری اجرا کنند و بازگشت سرمایۀ خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند.

بازاریابی مبتنی بر داده، پایه و اساس استراتژی‌های تبلیغاتی امروزی است. در واقع اگر این روزها می‌خواهید تجربه‌ای شخصی‌سازی شده و لذت‌بخش به مصرف‌کنندگان ارائه دهید، پیاده‌سازی این استراتژی کاملاً الزامی است. بازاریابی داده‌محور بینشی مشخص در مورد اینکه فعالیت‌های بازاریابی شما چقدر خوب عمل می‌کند یا نه، ارائه می‌دهد.

به‌عنوان یک بازاریاب، شما می‌خواهید آن دسته از مشتریانی را پیدا کنید که نه‌تنها از شما خرید کنند، بلکه به مشتریانی وفادار، تبدیل شوند و سفیران برند شما برای دوستان و خانوادۀ خود باشند.

در این راستا ابزارهای تجزیه و تحلیل آنلاین، می‌توانند داده‌های جمعیت‌شناسی ارزشمندی در مورد عادات آنلاین کاربران و نحوۀ تعاملشان با برندها به شما ارائه دهند. داده‌هایی که می‌توانند به شما کمک کنند آن مشتری “ایده‌آل” را پیدا کنید.

اگر شما نیز قصد دارید با استفاده از بازاریابی داده‌محور بازگشت سرمایه و فروش خود را افزایش دهید و ارزیابی دقیق و بی‌طرفانه‌ای از عملکرد کمپین‌های بازاریابی خود داشته باشید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

با دریافت خلاصه ی همین مطلب به صورت فایل پی دی اف، این مقاله را در زمان مناسب تری مطالعه فرمایید.

منظور از بازاریابی داده‌محور چیست؟

امروزه بازاریابی داده‌محور از رویکردی نوآورانه به بخش اساسی تبلیغات و استراتژی کسب‌وکار برندها تبدیل شده است. به‌طورکلی، بازاریابی داده‌محور به استراتژی‌هایی اشاره دارد که بر اساس بینش‌های استخراج شده از تجزیه‌وتحلیل کلانِ داده‌ها اجرا می‌شوند.

این داده‌ها از طریق بررسی تعاملات و ارتباطات مصرف‌کننده با برند استخراج می‌شوند و برای شکل دادن به پیش‌بینی‌هایی در مورد رفتارهای آینده استفاده می‌شوند.

بازاریابی داده‌محور مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که از حجم زیاد داده‌های به دست آمده از تعامل برند با مشتری استفاده می‌کند تا رفتارها، ترجیحات و انگیزه‌های خرید مشتری را بهتر درک کند و برنامه‌های بازاریابی مؤثرتری را توسعه دهد.

بدیهی است که این داده‌های ارزشمند برای هر نوع کسب‌وکاری ضروری است. زیرا به آنها کمک می‌کند تا استراتژی‌های قبلی و صدالبته تجربۀ مشتری خود را بهبود بخشند و در نتیجه درآمد بیشتری کسب کنند.

به لطف این داده‌های کلیدی، متخصصان بازاریابی می‌توانند اهداف و اقدامات آتی خود را پیش‌بینی کنند و استراتژی‌هایی مبتنی بر داده‌های شخصی‌سازی شده را توسعه دهند که بالاترین بازگشت سرمایه را به همراه داشته باشند.

هدف‌گذاری مجدد می‌تواند از طریق بازگرداندن کاربران علاقه‌مند، فروش و درآمد برند شما را افزایش دهد و سطح برندآگاهی را تا حدود زیادی بالاتر ببرد. درباره کمپین‌های ریتارگتینگ بیشتر مطالعه کنید.

بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی داده‌محور

تمرکز بازاریابی سنتی هم شناسایی نیازها و خواسته‌های مشتری بوده است. در واقع درک مخاطب، کشف نیازهای او و توسعه استراتژی‌هایی برای رفع نیازها و مشکلاتش در بازاریابی سنتی نیز اهمیت داشته است.

اما برای دستیابی به این اهداف، بازاریابان سنتی فقط می‌توانستند بر فرضیات خود در مورد مشتریان هدف و امکانات تحقیقات بازار موجود در آن زمان تکیه کنند. به همین دلیل، این نوع تاکتیک بازاریابی اغلب مبتنی بر آزمون‌وخطا بود.

یعنی سازمان‌ها باید استراتژی‌های متعددی را برای شناسایی استراتژی طلایی راه‌اندازی می‌کردند. اما بازاریابان داده‌محور می‌توانند با شناسایی سریع بهترین استراتژی، پیشنهاد مناسب در زمان مناسب به مشتریان ارائه دهند. به لطف ابزارهای شناخت بینش مشتری، بازاریابان مدرن می‌توانند مخاطبان بسیار خاصی را هدف قرار دهند که تجربۀ کاربری برای آن‌ها شخصی‌سازی شده است.

از این طریق، قادرند مشتریان جدیدی به دست آورند و استراتژی‌های بازاریابی شرکت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به‌صورت بلادرنگ بهبود بخشند. بازاریابی مبتنی بر داده، نیاز به راه‌اندازی کمپین‌های متعدد را صرفاً برای شناسایی یک کمپین مطلوب از بین می‌برد.

بازاریابی مبتنی بر داده، امکان شخصی‌سازی بیشتر، هدف‌گذاری پیشرفته و بررسی معیارهایی دقیق را فراهم می‌کند تا بازاریابان بتوانند در طول زمان به بهبود استراتژی‌های خود ادامه دهند.

شخصی‌سازی، مهم‌ترین جنبۀ بازاریابی داده‌محور

طبق آمارهای رسمی، 71 درصد از مصرف‌کنندگان وقتی تجربۀ خرید آن‌ها شخصی‌سازی نشده باشد، نسبت به برند موردنظر احساس ناامیدی می‌کنند. 90 درصد از خریداران آنلاین ایالات متحده در یک پژوهش جمعی اعلام کرده‌اند که بازاریابی شخصی (Personal Marketing) دلیل اصلی خرید مجدد آن‌هاست.

این آمارها بیان می‌کنند که در چشم‌انداز بازاریابی دیجیتال امروزی، شخصی‌سازی همه چیز است. در این راستا، یک استراتژی بازاریابی مبتنی بر داده، توانایی بالقوۀ پلتفرم‌ها را در نظر می‌گیرد تا رفتار مشتری و روندهای روز بازار را با تمرکز بالا بررسی کند.

الان مثل گذشته نیست که بازاریابان برای هر کانال بازاریابی یک پیام خلاق به‌خصوص تولید کنند. یا برای جلب‌توجه مصرف‌کنندگان از تبلیغات رسانه‌ای پر زرق و برق استفاده کنند.

اکنون بازاریابان بر استراتژی‌های کاربرپسندتری تمرکز می‌کنند و با شخصی‌سازی محتوای آنلاین، اقدام به جذب مشتری بالقوه می‌کنند. با آنالیز داده‌ها و پلتفرم‌ها، بازاریابان می‌توانند تقریباً هر جنبه‌ای از سفر خریدار را شخصی‌سازی کنند.

امروزه کانال‌های بازاریابی مختلف مانند ایمیل، تبلیغات شهری و تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی و… هرکدام به نوع خاص خود نیاز به استراتژی بازاریابی داده‌محور دارند. تنها از این طریق است که برند شما می‌تواند با هدف قرار دادن و پرورش هر بازدیدکنندۀ ناشناس، او را به مشتری بالقوه و خریدار تبدیل کند.

ارائه تجزیه‌وتحلیل مناسب برای اصلاح شکاف‌های موجود، امکان ارسال پیام‌ها در زمان مناسب و ایجاد بستر و قالب ارتباطی مطلوب برای ارتباط پایدار با مشتری، تنها بخشی از مزایای آنالیز داده‌ها و اطلاعات تعاملی مشتریان برای خلق تجربه‌های شخصی است.

چگونه یک کمپین بازاریابی مبتنی بر دادۀ موفق ایجاد کنیم؟

تا اینجای مقاله دیدیم که بازاریابی داده‌محور در هر مرحله از سفر خریدار، شما را در مورد انگیزه‌های مشتریان مطلع می‌کند. همچنین اطلاعات مناسب را در زمان مناسب در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا از مشتریان بالقوه به خریدار و سفیر تبدیل شوند.

بازاریابی مبتنی بر داده می‌تواند به شما کمک کند روابط ارزشمندتری با مشتریان خود ایجاد کنید و با سلیقۀ در حال تغییر آن‌ها بهتر سازگار شوید. همچنین در این شلوغ و بی‌انتها، تسلیم رقبای خود نشوید. اما چگونه می‌توان یک کمپین بازاریابی مبتنی بر داده راه‌اندازی کرد؟

به‌طورکلی، هفت مرحلۀ مهم برای ایجاد یک کمپین بازاریابی مبتنی بر داده وجود دارد.

1. هدف خود را مشخص کنید.

بازاریابان ابتدا باید هدف کمپین بازاریابی خود را مشخص کنند. این اهداف می‌توانند متفاوت باشند. از افزایش آگاهی از برند و بهبود رضایت مشتری گرفته تا افزایش ترافیک و فروش. هدف شما باید خاص، قابل اندازه‌گیری، دست‌یافتنی، مرتبط و محدود به زمان باشد.

شما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید یک کمپین بازاریابی عالی اما بدون هدف داشته باشید. فراموش نکنید که داده‌های کمپین‌های قبلی می‌توانند آنالیزهای پایه را برای کمپین جدید ارائه دهند. این داده‌ها می‌توانند زمینه‌هایی را به شما معرفی کنند که در آن‌ها برتر بوده‌اید. همچنین حوزه‌هایی که نیاز به بهبود دارند را می‌توانید شناسایی کنید.

2.  مخاطبان هدف را بشناسید.

یک بازاریاب باید مخاطب خاصی را که می‌خواهد به دست آورد را دقیقاً بشناسد. هدف قرار دادن گستردۀ همۀ افراد نه‌تنها مؤثر نیست، بلکه بسیار گران تمام می‌شود. به همین دلیل است که باید تلاش‌های خود را به گروه خاصی از افراد محدود کنید که مطمئن هستید اقدام موردنظر را انجام می‌دهند تا شما را یک قدم به هدفتان نزدیک‌تر کنند.

سعی کنید افرادی را که بیشتر به محصول یا خدمات شما نیاز دارند را پیدا کنید. شناخت دقیق مخاطبان نرخ تبدیل بالاتری را به همراه خواهد داشت.

در اینجا سه ​​عامل وجود دارد که باید هنگام شناسایی مخاطبان هدف خود در نظر بگیرید:

 

  • اطلاعات جمعیتی: جزئیاتی مانند جنسیت، سن، سطح تحصیلات، وضعیت تأهل، محل سکونت و سطح درآمد مخاطبان هدف را باید شناسایی کنید. تا جایی که می‌توانید اطلاعات بیشتری را لیست کنید تا مخاطبان هدف خود را دقیق‌تر مشخص کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات روان‌شناختی مانند نظرات، عادات، ارزش‌ها و علایق آن‌ها را نیز به لیست خود وارد کنید.

 

  • رفتارها: در مورد رفتارهای مخاطب هدف خود تحقیق کنید و آن‌ها را با اهداف بازاریابی خود مقایسه کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر هدف شما افزایش فروش است، در مورد خریدهایی که در گذشته انجام داده‌اند تحقیق کنید. همچنین باید نوع محتوای محبوب آن‌ها در فضای آنلاین و بستر فعالیتشان در میان شبکه‌های اجتماعی را نیز در نظر بگیرید.

 

  • انگیزه‌ها: زمانی که اهداف و نیازهای مخاطبان هدف خود را بشناسید، می‌توانید نحوه پیگیری آن‌ها را بیابید. در واقع قادر خواهید بود چیزی را به آن‌ها پیشنهاد دهید که به حل مشکل آن‌ها کمک کند.

3. داده‌های مناسبی دریافت کنید.

کمپین‌های بازاریابی داده‌محور موفقیت‌آمیز به داده‌های صحیح، دقیق و مرتبطی نیاز دارند. بنابراین لازم است صحت و سازگاری داده‌های خود را بسنجید.

زمانی که همۀ این داده‌ها را در اختیار داشتید، به ابزاری کارآمد نیاز دارید تا آن‌ها را سازماندهی، آنالیز و ساده‌سازی کنید. ابزاری که داده‌ها را قابل نمایش و قابل تعریف کند تا شما بتوانید مخاطبان هدف را بهتر بشناسید. در این راستا، می‌توانید از ابزارهایی که در مقالۀ معرفی ابزارهای بازاریابی معرفی کرده‌ایم استفاده کنید.

4. بهترین کانال‌های بازاریابی را انتخاب کنید.

در این مرحله باید از خود بپرسید قرار است از چه کانال‌هایی برای کمپین بازاریابی خود استفاده کنید. وبلاگ، صفحات رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات پولی یا…؟ برای تصمیم‌گیری درست، از اطلاعات مشتریان خود استفاده کنید و اگر داده‌های صحیحی داشته باشید، سریعاً خواهید دید کدام کانال‌ها بیشترین ترافیک را ایجاد می‌کنند.

فراموش نکنید که جوانب مثبت و منفی هر کانال را در نظر بگیرید! به‌عنوان‌مثال، لینکدین برای محتوای تخصصی بهتر از اینستاگرام است. اما تعداد کاربر کمتری دارد. سعی کنید تمام پلتفرم‌ها را از زوایای مختلف بسنجید تا بهترین تصمیم را بگیرید.

5. محتوای مرتبط تولید کنید.

هنگام تولید محتوای بازاریابی داده‌محور فراموش نکنید که آن را بر اساس ترجیحات مخاطب، اهداف استراتژی یا کمپین، کانال‌ها و سفر مشتری تولید کنید. امروزه بازاریابی محتوا یکی از مؤثرترین روش‌های بازاریابی است.

در این اقیانوس محتوا، اگر محتوایی توجه مخاطب را جلب نکند، غیرشخصی به نظر برسد یا نامربوط باشد، مستقیماً به سطل زبالۀ ذهن می‌رود. بنابراین اکثر برندها از محتواهایی مرتبط و احساسی برای جلب نظر مردم استفاده می‌کنند.

داده‌های مربوط به مشتریانتان به شما کمک می‌کند تا بدانید آن‌ها به چه مسائلی اهمیت می‌دهند و به چه نکاتی توجه دارند. با داشتن این اطلاعات دقیق از انگیزه‌های مخاطب، محتواهای شما شانس بیشتری برای برجسته شدن خواهند داشت.

6. عملکرد کمپین بازاریابی داده‌محورخود را ردیابی و آنالیز کنید.

این مرحله می‌تواند شامل جمع‌آوری داده‌ها از همۀ کانال‌های بازاریابی و سپس اندازه‌گیری موفقیت شما باشد. باید ببینید چه چیزی واقعاً کار می‌کند و چه چیزی فقط وقت تلف کردن است. با این بینش‌ها، می‌توانید مخاطبان خود را محدودتر و تلاش‌های خود را تخصصی‌تر کنید. ضایعات تبلیغاتی را حذف کنید و الگوهایی را برای تولید محتوای با نرخ تبدیل بالا شناسایی کنید.

7. در بودجه‌های خود تجدیدنظر کنید.

بازاریابی داده‌محور به مدیرعامل، مدیر مالی و ذی‌نفعان، شواهد مشخصی از بازگشت سرمایه و ارزش فعالیت‌های بازاریابی ارائه می‌دهد. داده‌های حاصل به شما نشان می‌دهد کدام قسمت از فعالیت‌ها سودآوری شرکت را افزایش می‌دهد. بنابراین در ادامۀ فعالیت‌های خود می‌توانید بودجۀ کمتری برای به دست آوردن آن فروش و تبدیل هزینه کنید.

چرا حتما باید بازاریابی مبتنی بر داده را اجرا کنید؟

بازاریابی داده‌محور می‌تواند به شما کمک کند تا کمپین‌هایی بسیار هدفمند با پیام‌های منحصر‌به‌فرد و شخصی ایجاد کنید. داده‌ها به شما بینش‌های ارزشمندی در مورد هر مشتری می‌دهد. اطلاعاتی مانند علایق، شیوه زندگی و سطح فعالیت آنلاین آن‌ها خواهید داشت و با این اطلاعات می‌توانید محتوایی تولید کنید که واقعاً آن‌ها را جذب کند.

داده‌های حاصل را می‌توان در بسیاری از کانال‌های ارتباطی استفاده کرد. هنگامی که از داده‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید دسترسی خود را در بسیاری از کانال‌های ارتباطی گسترش دهید. چراکه اطلاعات دقیق رفتار مشتری تضمین می‌کند که پیام‌ها یکنواخت و هماهنگ باقی می‌مانند.

بازاریابی داده‌محور به شما کمک می‌کند تا محتوای خاصی را که مخاطب به آن علاقه دارد شناسایی کنید. با این قابلیت می‌توانید دقیقاً تعیین کنید که زمان و بودجۀ شما باید در کجا خرج شود تا بیشترین بازده را داشته باشد.

داده‌ها می‌توانند قبل از راه‌اندازی و عرضۀ محصول، نیازها، شکاف‌ها و خواسته‌های مخاطبان بالقوه‌تان را به شما ارائه کنند. وقتی ارزش و ویژگی‌های محصولات خود را متناسب با آنچه مصرف‌کنندگان به دنبال آن هستند تنظیم کنید، محصول موفق‌تری خواهید داشت.

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که مردم چگونه از وب‌سایت یا فروشگاه شرکت شما مطلع می‌شوند؟ داده‌های بازاریابی می‌توانند به شما کمک کنند به سؤالات این‌چنینی در مورد مشتریان احتمالی خود پاسخ دهید.

جمع‌بندی

در دنیای رقابتی امروز، استراتژی بازاریابی داده‌محور برای موفقیت شرکت‌ها و کسب‌وکارها در تمام صنایع حیاتی است. این استراتژی به متخصصان بازاریابی اجازه می‌دهد تا از قدرت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای هدف قرار دادن مخاطبان مناسب استفاده کنند.

پیشنهاد ما نیز این است که راه‌حل‌های مبتنی بر داده را به کار بگیرید و هزینه‌های بازاریابی خود را بهینه کنید. چراکه با استفاده از بازاریابی مبتنی بر داده به‌راحتی می‌توانید بازگشت سرمایه و سود خود را افزایش دهید. و مهم‌تر از همه، درک کنید چه تلاش‌های بازاریابی برای برند شما بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت.

سوالات پر تکرار

این روش بازاریابی مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که از حجم زیاد داده‌های به دست آمده از تعامل برند با مشتری استفاده می‌کند تا رفتارها، ترجیحات و انگیزه‌های خرید مشتری را بهتر درک کند و برنامه‌های بازاریابی مؤثرتری را توسعه دهد. به کمک این داده‌های کلیدی، متخصصان بازاریابی می‌توانند اهداف و اقدامات آتی خود را پیش‌بینی کنند و استراتژی‌هایی مبتنی بر داده‌های شخصی‌سازی شده را توسعه دهند که بالاترین بازگشت سرمایه را به همراه داشته باشند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.